Monday, July 11, 2011

Tour Semenanjung 5hb Jun 2010 - 12hb Jun 2010 - Hari Ketujuh

Hari Ketujuh. 11hb Jun 2010, Jumaat

Hari paling membosankan kerana perlu melintasi Johor Bahru, nak tempuh jalan sesak. Tension...

Ni chalet yang ada di Tanjung Kapal Beach Resort, best port ni

9.30am check-out. Nak ke Tanjung Pengelih yang kontroversi dengan Pangkalan TLDM dan kes penambakan laut. Berhenti breakfast di kedai makan tepi laut, sambil memandang ke arah bunker konkrit peninggalan Perang Dunia Ke-2.

Di hadapan Pangkalan TLDM Tanjung Pengelih

Kesan peninggalan perang, maybe 2nd WW, bunker ni untuk pertahan Tanah Melayu dari serangan Jepun yang dijangka datang dari laut












Selesai breakfast, singgah bergambar di Jeti Tanjung Pengelih sebelum bergerak ke Kampung Lepau untuk ke Sebana Cove, jalan pintas tanpa perlu ke Teluk Ramunia. Masuk jalan felda lagi. Dalam 10 minit sampai ke Kampung Lepau. Sesat! Dah tak nampak jalan keluar. Nasib baik ada cikgu SK Lepau tunjukkan jalan, siap guide aku sampai ke Sebana dan tunjukkan laluan masuk untuk ke jeti Sebana Cove. Terima kasih cikgu. Dari Lepau ke Sebana ni dalam 10 minit juga.

Jalan dari Pengerang ke kampung Lepau, jalan pintas ke Sebana Cove

Sebana Cove, Kota Tinggi



Ada gajah....


Di Sebana Cove sempat shoot beberapa foto. Kawasan cantik tapi tak happening, maybe sebab bukan weekend, tapi 15 tahun dulu pun macam ni juga rasanya.

Tinggalkan Sebana, drive ke Kota Tinggi. Drive seperti biasa, tak perlu laju dan kena berhati-hati, ada signboard gajah dan babi hutan melintas, tapi setakat ni, sepanjang tour tak ada yang mengganggu.

Sampai di Johor Bahru pada waktu tengahri. Lalu je la, malas nak berhenti sebab dah biasa sangat. Sesak seperti dulu juga, cuma terkedu sebab tempat berdating sambil makan steamboat di Pantai Lido dah tak ada, sedang ditambak untuk pembinaan lebuhraya. Hilang satu sejarah JB.

Dari JB aku redah ke Pekan Nenas dan terus ke Pontian. Terjumpa pulak gerai durian. Apa lagi, berhenti layan durian la dulu. Jam dah pukul 2pm ni.

Menuju ke Taman Negara Tanjung Piai, berpandukan papan tanda yang ntahapahapa.... rupanya ada jalan lain yang elok, hampeh la!!!!


Jam 3pm sampai di Tanjung Piai, terpaksa pulak ikut jalan dalam pembinaan, hampeh betul. Padahal ada jalan lain, tapi lurus sangat, main ikut je signboard yang ada.

Posing sikit....

Okay, nak ke mana kita ni?!

Jauh kena jalan ni....


Habiskan masa sejam di sini dengan berjalan di atas pelantar ke Titik Paling Selatan Benua Asia dan jeti yang menganjung ke Selat Melaka. Hati-hati banyak monyet di sini.

Kami tinggalkan Tanjung Piai selepas menerima sijil dari Taman Negara Tanjung Piai menuju ke Batu Pahat. Singgah di Rengit untuk makan sambil cuci kereta.

7pm kami selamat tiba di Batu Pahat, malas nak mencari chalet, kami check-in hotel je, malam ni call je order makan malam, tak payah nak keluar parking. Selesai perjalanan sejauh 321km hari ni.

No comments: